Kreativitet kommer fra det engelske ord creative, som stammer fra det latinske ord creare. Altså skabe.
Oprindeligt anvendte man ordet om problemløsninger af videnskab og teknisk art. I dag anvender vi det til meget mere, herunder kunstneriske præsentationer, sportslige præsentationer mm.
I 1910 ca. begyndte man at forske i kreativitet som et led i udviklingen af intelligensprøver.
Guilford skelnede mellem konvergent og divergent tænkning. Et eksempel: Hvilket af følgende ord ligner mindst ordet “ny”? Er det “gammel”, “stor”, “skinnende” eller “tilfredsstillende”? Hvis man tænker konvergent, svarer man “gammel”. En divergent besvarelse kunne lyde som følger: “Ny” siger noget om en tings tilstand. Det gør “gammel”, “skinnende” og “tilfredsstillende” også. “Stor”, derimod, beskriver ikke nogen tilstand, men blot tingens størrelse. Derfor må svaret være “stor”. Det på den måde man også kan tænke innovation ind i det at være kreativ, da man anvender ideudvikling i mange forskellige faser af innovation. Ligefra identifikation af pain til udvikling af prototyper og det endelige produkt som kommer på markedet. Her kan man med fordel anvende harmonikamodellen som skiftevis tænker divergens og konvergens.
Conformity – vi tilpasser os omgivelser. Undgår konflikter
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=407#c3326
De tre spørgsmål
Hvad er kreativitet og kreativ marketing?
Hvordan ser din kreative proces ud?
What does your creative process look like?
Hvad er effektiv marketing?
What is effective marketing?
Opgave fra bubble
Her anvender vi en af bubbles kunder som vi skal lave noget kreativt for
Pensum