Betalt annoncering
Introduktion til emne med klar relation til salg/markedsføring
Jeg har valgt at tage udgangspunkt i meta annoncering, eftersom jeg synes det mega spændene hvordan platforme som vi alle anvender dagligt, og flere gange dagligt, kan bruges til at øge kendskabsgrad, opvarme leads og forhøje antallet af konverteringer.
På den måde vil man kunne anvende Meta Ads i en stor del af markedsføringstragten
Der findes disse forskellige muligheder for markedsføring gennem Meta Ads
Boost din online salg – få flere køb på dit website, Facebook eller Instagram med salgsannoncer
Generér kvalificerede leads – skab forbindelse til kvalificerede kunder til din virksomhed med leadannoncer
Øg interaktionen – vis annoncer til personer, der sandsynligvis er interessede i din virksomhed, og få flere beskeder, videovisninger og øger opslagsinteraktion
Send mere trafik – få flere besøgende på dit website eller i din fysiske butik med trafikannoncer
Opbyg kendskab – sørg for, at dine potenielle kunder kan huske dig, med kendskabsannoncer på Facebook og Instagram
Få flere appinstallationer – Få flere brugere til din app med en målsætning om promovering af app for Meta-annoncer
Hvis du annoncerer på Instagram kan du opnå en række forskellige målsætninger, ligesom du kan på Facebook. Disse forskellige kampagnemålsætninger er inddelt i de tre kategorier her:
- Kendskab — Målsætninger som dem her har til formål, at generere interesse for din virksomhed, produkt eller tjeneste.
- Overvejelse — Målsætninger som dem her har til formål, at opfordre folk til at lære mere om, hvad din virksomhed kan tilbyde.
- Konvertering — Målsætninger som dem her har til formål at opfordre folk, som har vist interesse i din virksomhed, produkt eller tjeneste, til at købe.
https://asento.dk/blog/instagram-annoncering
Viden, færdigheder og kompetencer du har opnået
Dykker vi ned i hvor din promotion ligger hvis du vælger at anvende Meta ads i din markedsføring, så er det blandt andet på Instagram.
Instagram er super relevant da det differentiere sig ved at være visuelt og mobilvenligt, eftersom at det er blevet designet til at blive anvendt på en mobil. Derfor er det nemt og håndgribeligt at navigere på, da brugervenligheden er i højsæde.
Da Instagram er bygget til at være meget visuelt og med knap så meget tekst så er det virkelig godt for din virksomhed for at komme ud med jeres visuelle budskab, men det sætter også en begrænsning for hvor meget information du kan formidle til din målgruppe gennem tekst.
Indledende overvejelser man bør gøre sig før annoncering på Instagram.
Instagram er et godt medie da mange brugere befinder sig på mediet for at søge inspiration til forskellige ting i livet, og derfor sætter det ikke en begrænsning i forhold til hvilke virksomheder der klare sig godt. På Instagram er der også færre forstyrrelser da der ikke eksistere de samme ting som på Facebook i form af begivenheder, markedsplads og grupper.
Som med meget andet markedsføring er det en god ide med en konkret målsætning for hvad der skal udrettes.
Det kan være en ide at gøre sig overvejelser omkring, hvilke led og hvilken rolle din tilstedværelse skal have i din digitale strategi.
Efter overvejelserne er det vigtigt at du får det opsat således at du kan spore dine resultater og derefter kan evaluere resultaterne.
Pixel sporing
For at du kan spore og evaluere dine resultater af din Instagram annoncering er det nødvendigt at opsætte en form for tracking af de hændelser, som har betydning, i forhold til dine målsætninger.
Man kan anvende Facebook Pixel da dine kampagner administreres gennem Facebook Business Manager. Det er et stykke kode som tilføjes til din hjemmeside, så den kan hente data om besøgende og matcher denne data med Facebook/Instagram brugere. For at du kan være sikker på at din sporing er opsat korrekt tilbyder Google Chrome en udvidelse, Facebook Pixel Helper, som kan anvendes til at lave fejlsøgning, hvor du kan følge den typiske kenderejse step-by-step og derigennem holde øje med om hændelserne registreres korrekt. Når vi taler om hændelser kan det være hændelser såsom view content, add to cart, initiate checkout, purchase mm.
Målgruppe, målsætning og algoritme
Målsætningen du vælger til din kampagne hjælper algoritmen på Instagram med at nå ud til de personer i din målgruppe som er mest tilbøjelig til at foretage en given handling, ud fra hvad din målsætning foreskriver. Det vil sige at kampagnemålsætninger afgør hvordan dine annoncer leveres til målgruppen, samt hvad der optimeres udfra. På den måde har din målsætning indflydelse på hvem i din målgruppe du vil nå ud til, hvornår og hvor ofte du når ud til dem, samt hvilken placering du rammer dem med, medmindre du har redigeret dette.
Kendskab
Kendskab til brand
Vælger du kendskab til brand, vil din kampagnes performance blive determineret efter sandsynligheden for at personerne der har set din annonce, vil huske den efter 2 dage. Denne optimering vil som oftest give mening i forbindelse med udrulning af en nystartet virksomhed, brand eller produkt, hvor man højst sandsynlig ikke har en stor mængde data fra start.
Rækkevidde
Vælger du målsætningen “rækkevidde” betyder det, at du ønsker så mange eksponeringer som muligt. Din annonce og virksomhed vil altså blive vist til så mange personer som muligt i din målgruppe.
Overvejelse
At optimere efter trafik betyder at man ønsker at føre folk fra Instagram til et givent website, du selv vælger, såsom din landingsside eller et blogindlæg.
Pris pr. visning af landingsside: ved denne optimering vil din kampagne blive optimeret efter personer i din målgruppe, som vil være mest tilbøjelig til at loade hele din landingside.
Pris pr. klik på link: ved denne optimering vil Instagram hovedsageligt levere dine annonce til personer, som vil være mere tilbøjelig til at klikke på dine annoncer. Det kan være klik på alle elementer i en annonce.
Installation af app: Denne type kampagne leverer dine annoncer til personer i din målgruppe, der vil være mest tilbøjelig til at installere din app. Optimeres din annonce efter installation af en app, vil du kunne evaluere annoncen på baggrund af prisen pr. installation af mobilapp.
Videovisninger: Når du optimerer efter videovisninger vil Instagram dele videoen i annoncen med de personer i målgruppen, der er mest tilbøjelig til at se din video.
Leadgenerering: Med målsætningen leadgenerering vil du nå ud til dem i din målgruppe, der vil være mest tilbøjelig til at udfylde din lead formular på Facebook. Denne målsætning giver dig altså mulighed for eksempelvis sign-up af nyhedsbrev eller et uforpligtende tilbud på en ydelse eller produkt. Du kan indsamle dine leads manuelt gennem Business Manager, men du hat også mulighed for at automatisere dine indkomne leads, så de kommer direkte ind i din indbakke. Dette gøres ved hjælp af tredjeparts værktøj, som giver dig mulighed for at lave en kobling til din arbejdesmail eller eksempelvis Mailchimp. Med denne målsætning kan du evaluere på pris pr. lead.
Opslagsinteraktion: Vælger du målsætning opslagsinteraktion, når du ud til de personer i din målgruppe, som vil være mest tilbøjelig til at engagere sig i dit opslag på Instagram – altså like, kommentere eller begge dele. Med denne målsætning kan du med fordel evaluere på din pris pr. opslagsinteraktion.
Instagram/Facebook har følgende standart hændelser tilgængelige
Pageview – anvendes når du ønsker at tracke besøgende på landingssiden
ViewContent – Anvendes når du ønske at tracke, når en besøgende ser et givent produkt på din webshop
Search – Anvendes når du ønsker at tracke, når en søgning er udført på dit website
AddToCart – Anvendes til at tracke, når en bruger tilføjer et givent produkt til indkøbskurven
InitiateCheckout – Anvendes til at tracke, når en besøgende påbegynder gennemførelsen af et givent køb
AddPaymentInfo – Anvendes til at tracke, når en besøgende har tilføjet sin betalingsmetode i forbindelse med gennemførelse af et givent køb
Purchase – Anvendes til at trackem når en besøgende har gennemført sit køb
Salg fra katalog – Dette er en af de vigtigeste kampagne målsætninger, da man har mulighed for at skabe konverteringer ud fra dit produktkatalog og udforme dynamiske annoncer, der viser de mest relevante produkter til den valgte målgruppe. Du kan også med fordel teste top-funnel målgrupper her.
Konvertering
Vælger du målsætningen her vil du nå ud til dem i din målgruppe, der vil være mest tilbøjelig til at foretage en bestemt handling på dit website. For at gøre brug at denne målsætning er det et krav, at du har installeret Facebook Pixel. I Facebook Pixel er der defineret en række forskellige hændelser, men du kan også vælge at oprette dine egne som er brugerdefinerede konverteringer og anvende dem til at optimere.
https://asento.dk/blog/instagram-annoncering
Måden du har lært (proces og ressourcer – fx kurser og brugen af mentor)
Google tag manager
Facebook pixel helper
Business manager
Bubble Media opgaveløsning
Mentor opgaveløsning
Andre eksperimenter du har lavet/opgaver du har løst