E-commerce

Dominer e-handelsverdenen: Sådan skaber du en uimodståelig online shoppingoplevelse!

E-commerce eller E-handel er en betegnelse for alt handel der foregår over nettet. Det kan derfor både anvendes til B2B, B2C eller D2C. Det er derfor ikke kun fysiske produkter forbrugerne kan klikke hjem fra deres sofa, men også serviceydelser. Det kan være alt fra streaming tjenester til tøj og sko. (https://nordlysmarketing.dk/ordbog/e-commerce/)

Siden coronakrisen ramte Danmark er E-commerce blevet mere og mere populært blandt både forbruger og erhvervsdrivende. Siden 2019 er omsætningen i e-commerce steget med 27%, men er faldet blot 2% siden 2022, som analysen ser ud nu. (https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2023/september/ny-e-handelsanalyse-omsatningen-i-dansk-e-handel-falder-i-svart-marked/)

E-commerce er også blevet populært fordi opstarts-kapitalen er meget mindre ved at gøre det online, kontra at åbne en fysisk butik. Dette giver de erhversdrivende mulighed for at forhandle deres produkter og services billigere end de kan i fysiske butikker. Dette er værdifuldt for forbrugerne.

Marketingtragt

Man anvender sin webshop til den sidste del af marketingtragte, action.

Her handler det om at fremvise sine produkter på den mest attraktive måde for sin målgruppe.

Derudover skal det også være brugervenligt for målgruppen at finde det ønskede produkt, klikke det i en kurv og betale. Her er leveringsmetode og leveringstid også en værdifuld faktor for forbrugerne.

(https://www.one.com/da/online-marketing/marketing-funnel)

Bæredygtighed

Der har de seneste år været en stigning i bevidstheden for miljøet og dette giver virksomheder grundlag for at implementere CSR. Det kan herunder være genanvendelse af emballage, grøn logistik og brug af vedvarende energi til virksomhedens drift.

Alt hvad virksomhederne gør dokumentere de fleste i CSR-rapporter som man som forbruger kan finde på virksomhedernes websites.

(https://taxology.co/blog/e-commerce-trends-2024/)

Populære webshops
  • Zalando – 6,1 procent
  • Matas – 2,4 procent
  • H&M – 1,5 procent
  • Boozt – 1,4 procent
  • Shein – 1,4 procent
  • Proshop – 1,2 procent
  • Nemlig.com – 1,1 procent
  • Magasin – 1,0 procent
  • Amazon – 1,0 procent
  • Coop – 0,9 procent

(Dansk Industris årlige analyse E-commerce Tracker.)

(https://www.computerworld.dk/art/286172/her-er-de-mest-populaere-webshops-i-danmark)

Hvordan kan du bygge en webshop for Bruun Kola ved anvendelse af Shopify?

Formålet med webshoppen er at generer omsætning og øget trafik og dermed skabe højere kendskabsgrad for Bruun Kola

Metode og værktøjer

Jeg har primært anvendt Shopify for at udvikle min hjemmeside, men jeg har også fået hjælp af ChatGBT hvor jeg primært har brugt den til at lave de fiktive produktbeskrivelser og generelt teksten på hele webshoppen.

Jeg valgte at gøre brug af ChatGBT fordi min underviser, Morten Nesen, fortæller at det i sær er noget de anvender meget hos Superego.

Hvad er Shopify?

Shopify er en alt-i-en handelsplatform, der gør det let at starte, vokse og styre din virksomhed.

16% af alt e-handel foregår gennem en shopify-webshop.

(https://www.shopify.com/dk/ofte-stillede-spoergsmaal)

Hvad kan Shopify?
  • Opret og tilpas din egen webshop.
  • Sælg på forskellige kanaler som web, mobil, sociale medier og markedspladser.
  • Administrer produkter, lager, betalinger og forsendelse.

(https://www.shopify.com/dk/ofte-stillede-spoergsmaal)

Hvorfor vælge Shopify?

Shopify er fuldt cloudbaseret og hostet, så du behøver ikke bekymre dig om softwareopdateringer eller servervedligeholdelse. Du kan få adgang til din virksomhed med internetforbindelse.

Det kræver minimal start kapital.

(https://www.shopify.com/dk/ofte-stillede-spoergsmaal)

Produkthåndtering

Under produkthåndtering hører der produktkategori, produkt og produkt variant.

SKU-numre

SKU-nummer er et unikt nummer som beskriver hvilken vare, str, farve mm. der er tale om. Det gør det både nemmere for plukkerne på lageret at finde den rigtige varer, men det giver også et gost system for virksomheden i og med at alle de forskellige varianter har hver deres nummer.

Jeg har lavet mine numre ud fra et system. Det vigtigeste ved systemet er at andre medarbejdere forstår det, nye medarbejdere hurtigt kan gennemskue det. Derfor er der ingen rigtig måde at gøre det på og ofte er det forskellige måder virksomheder anvender det på.

  • Assisterer med nem identifikation af produkter og deres varianter
  • SKU’er tjener som en universel identifikator gennem forsyningskæden.
  • Mindsker fejl i opfyldelsen.
  • forbedrer kvalitetskontrollen ved at forebygge fejltagelse.
  • Unøjagtig afsendelse af produkter.
Fragt

Den ene er standard fragt som koster 49 kr ved køb under 500 kr. Den anden er gratis fragt ved køb over 500 kr.

Betingelser

Jeg har selvfølgelig også tilføjet diverse betingelser på min webshop. Her har jeg anvendt en skabelon fra “Din web partner”, hvor at jeg har indtastet nogle oplysninger og dermed fået dem lavet for mig.

SEO

SEO er mindst ligeså vigtigt på en webshop som på et website. Derfor har jeg haft fokus på at lave gode metabeskrivelser på to produkter og på min landingpage. Det er også mega relevant fordi der de seneste år er kommet Google Shopping som er blevet det nye og det som fanger kunderne.

Analytics

Det fungere lidt som Google analytics, hvor at man kan se live trafik på sin hjemmeside, hvad de besøgende kigger på. Derudover kan man trække forskellige rapport i form af salgstal på forskellige produkter mm. Der står ikke som sådan noget relevant ved mig fordi jeg inden besøgende eller kunder har haft, da webshoppen er fiktiv og derfor heller ingen billeder hertil.

Discount

Mulighed for at lave forskellige former for rabatkuponer. Man kan bruge det til at markedsføre sig selv eller på sin landingpage for at give de personer der kommer hele vejen ned igennem ens website en lille gevinst for det.

APPS

Alt jeg har brugt indtil nu har været indbygget i shopify, derudover kan man tilføje forskellige apps til også. Dermed får man forskellige ekstra funktioner og jeg har valgt at tilføje en som laver en ny header for mig, hvor den fortæller at der er 500 kr til de har gratis fragt, og hver gang der bliver tilføjet produkter i kurven falder beløbet. Når der er tilføjet for mere end 500kr fortæller den så den besøgende at der er gratis fragt. Jeg har derudover valgt at den skal følge med når der bliver scrollet på min webshop.

Resultat

På baggrund af alt det ovenstående har jeg udviklet denne webshop: https://trine344780.myshopify.com/

Her min forside hvor man som forbruger bliver taget direkte videre til at kunne købe produkterne.

Her mine kollektioner, med tilhørerne varer under. Alle med SKU nummer.

Udklip fra min landingpage, hvor man helt klart skal besøge den for at få hele “oplevelsen” med.

Kilder

Denne hjemmeside bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du vores brug af cookies.