Marketing Management Simulation

Oplev markedets vilde verden med Marketing Management Simulation: Lær at erobre kunder, knække koder og knuse konkurrenter.

Formålet med denne micro credential er, at jeg skal udvikle kompetencer i forhold til at kunne træffe strategiske og taktiske beslutninger ud fra en grundlag af den dataindsamling, som den pågældende virksomhed indhenter. Derudover skal jeg kunne evaluere og reflektere over resultaterne herfra, alt sammen fra en marketing management simulation.

Dette er en vigtig kompetence, når det kommer til succesfuld marketing. Derfor anvender vi en marketing management simulation for at simulere realistiske forretningsmæssige scenarier. Dermed kan vi eksperimentere med forskellige strategier og taktikker i dette virtuelle og risikofrie miljø.

Formål:

Udvikle evnen til at træffe velovervejet og begrundede beslutninger og eksperimentere med strategier. Alt i realistiske rammer til kompetanceudvikling, uden større konsekvenser.

Elementer:

Inkluderer markedsscenarier, konkurrentanalyse, budgetstyring og performanceevaluering. Derudover indgår der også dokumentation af alle beslutninger på grundlag af analyse af den indsamlede data.

Kompetencer:

Udvikler analytiske, strategiske og beslutningstagningsevner samt samarbejdsevner, herunder også kommunikationsevner. Derudover også SMP, marketing mix, produktportefølje og forecasting.

Relevans for arbejdsgivere:

Demonstrerer praktiske færdigheder, engagement i læring og evnen til at skabe gode resultater under pres, hvilket alt sammen spiller en værdifuld rolle i virksomhedens succes.

Problemstilling

”Hvordan markedsføres en forbrugerelektronik virksomhed globalt i et konkurrencepræget marked karakteriseret ved korte produkt livscyklusser og høj grad af innovation, hvor produktudvikling, timing og succesfuld positionering er afgørende.”

Det her har jeg anvendt under spillet

Markedsføringssimuleringsspillet har otte kundesegmenter i to markedsområder og op til seks produkter. Min gruppe og jeg startede med friske virksomheder uden driftshistorie. Vi fik et beslutningsværktøj til at prøve forskellige scenarier og analysere resultaterne. Simuleringen genererer rapporter til at analysere og sammenligne præstationer. Første dag fik vi også denne rapport ➡️ som vi har brugt til at analysere de forskellige kundesegmenter.

Vi skulle styre produktporteføljen, tilpasse priserne, promovering og kanalvalg baseret på segmenternes præferencer. Vi styrede også eftersalg, forskning og udvikling.

Simuleringen dækker marketingemner som produktlivscyklus, markedssegmentering, positionering, reklame, prisfastsættelse, forecast, konkurrentanalyse og rentabilitet.

Simuleringen afspejler et hurtigt skiftende marked med fokus på innovation, kernekompetencer og marketingstrategier.

Jeg kan nu bedre forstå markedsføringsbeslutningsprocessen og dens indflydelse på virksomhedens resultater. Derudover har jeg fået erfaring med teamwork og problemløsning.

Vi har anvendt modellen omkring marketingmix og kunderejse

Hvordan virker Cesim

Hold

Vi har været inddelt i 3 mandsgrupper.

Alle grupper har haft deres egen virksomhed, hvor at vi har haft mulighed for at styre hvert vores produktportfolio

Produktportfolio

Vi har haft mulighed for at lave 5 forskellige produkter hos Cesim og dermed udvikle nogle telefoner som har passer til vores valgte målgruppe.

Vores så sådan her ud med disse specifikke egenskaber ⬅️

Prisfastsættelse

Efter vi har valgt hvordan vores forskellige produkter skal være, skal vi vælge prisen på dem. Her hjælper Cesim os i forhold hvad omkostningerne er på hvert produkt.

Salesforecast & advertising

Udover at prisen er vigtigt så vi kan dække vores omkostninger ved hvert produkt, så er forecasting og mængden af promotion også noget af det vigtigeste.

Hvis ikke vores forecast er rigtig så har vi ikke nok telefoner og har vi for lidt promotion så ser vores ønskede målgruppe ikke produktet.

Investment

Vi tog ikke stilling til hvor vi ville sætte vores channel investments. Derfor er det heller ikke specielt vigtigt i vores spil, men jeg kender til vigtigheden af at ramme den rigtige platform i den virkelige verden.

Kundeservice

Kundesupport har også haft stor indflydelse. Her har vi kunnet tage beslutninger omkring flere forskellige ting.

Reparations- og softwaresupport

Investering i reparationskvalitet

Om vi ønsker at genanvende og hvordan vi ønsker ombytning af kundernes telefoner.

Corporate

Arbejdspolitikken er vigtig i en virksomhed i dag. Ikke nok med at den skal leve op til de krav der bliver stillet fra regering så skal den også leve op til sine konkurrenter. Vigtigst er dog at den lever op til forventningerne fra forbrugerne.

Under spillet lærte jeg hvilken betydning indpakning har af indflydelse på salg. Det overraskende mig at det betød så meget for forbrugerne, men det giver super god mening fordi flot præsenteret produkter sælger bedre.

Vi har besluttet at indsamle data lovligt, ved at lave en investering i dataindsamling i første år, da vi mener at det på sigt vil give det bedste resultat.

R&D (Research and development)

Herinde har vi lavet investeringer i batteri og performance således vi har kunnet optimere vores produkter fra gang til gang.

På den måde er de hele tiden i udvikling og dermed også fortsat interessante for forbrugerne.

(Se bort fra den høje lilla del af diagrammet)

Resultat

Som det fremgår på billedet her så ligger vi altså nr 2 i share price som har været det nøgletal vi har konkurreret på.

Derudover

Vi har også haft fornøjelsen af at sende prompter til AI, som har kunnet hjælpe os med at besvare forskellige spørgsmål omkring vores virksomhed.

Her sendte vi disse spørgsmål ind:

  1. Hvor høj en salgspris kan vi fastsætte på hver enkelt af vores produkter?
  2. Har vores produkt ”X1” nok succes på markederne, til at fortsætte produktionen af modellen?
  3. Er vores investeringer fornuftige, og skal vi investere mere repair quality eller battery life og performance?

Og på den måde endte vi med denne placering

Som det fremgår af rapporten over vores samlede refleksion ⬅️

Efter fem år ligger vi på en 2. plads i Share Price-rangeringen med en score på 232.92.

Største succeser har været lanceringen af X1. Vi har også ramt salgsprognoserne plet med X1 fra år 5 til 6.

Vi ville operere på begge markeder med henblik på at opnå store markedsandele.

Vi har været diskrete i de første år, men øget vores markedsføring fra år 4 baseret på stigende interesse.

Vi har haft fokus på bæredygtighed fra begyndelsen og tilpasset vores tilgang i takt med stigende efterspørgsel.

Vores langsigtede strategi have mere fokus på distributionskanaler, differentierede produkter og konkurrentanalyse.

Opnå fuld effekt af vores investering i dataindsamling og bæredygtighedsstrategi i de kommende år.

Alt i alt har vi haft fokus på en langsigtet strategi som på sigt skulle fører os til at blive markedsleder.

Jeg har lært at anvende teori i praksis og være fleksible over for markedets ændringer. Jeg under denne simulation haft mulighed for at sætte min viden sammen til dette resultat min gruppe og jeg er kommet frem til. Det hele har selvfølgelig været på tværs af vores forskellige synspunkter og kompetencer.

Grundet det så virkelighedsnære spil vi har spillet så har jeg en langt bedre forståelse for markedets uforudsigelighed og hastigheden af ændringer. Igen har det været en del af den undervisning jeg har modtaget, men det giver langt bedre mening og har skabt en større forståelse for mig. Med alt dette har jeg udformet endnu mere teoretisk erfaring, men også praktisk erfaring, som i det store hele har styrket min evne til at arbejde med dette i en alvorlig og virkelig situation.

Kilder

Underviser Flemming Benzten.

https://www.cesim.com/simulations/cesim-marketing-management-simulation-game

Denne hjemmeside bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du vores brug af cookies.