Webudvikling

Naviger gennem digital innovation

Webudvikling er en fundamental ting at kunne når det handler om at markedsføre en virksomhed og deres value proposition. Gennem en hjemmeside er det muligt for virksomheden at skabe en god relation til kunderne, det er muligt at lave direkte salg, og på den måde kan en virksomhed anvende deres website som en kanal.

Websitet er ofte førstehåndsindtrykket, og derfor et vigtigt touch point, kunden får af virksomheden, derfor er det vigtigt at den viser virksomhedens vision og mission. En hjemmeside skal ydermere kunne hjælpe kunden videre gennem kunderejsen, og lede op til køb. Det gør den ved at lave lead-generering, og fører kunderne ned gennem markedsføringstragten.

Derfor er det relevant at kunne opstille en overskuelig hjemmeside, der indeholder alt relevant information omkring value proposition og kontaktinformation. Udover at en website er en kanal hvor der kan skabes en dialog mellem virksomhed og kunde, så kan websitet også anvendes til at skabe synlighed overfor potentielle kunde, og på den måde konvertere dem, og derved opnå mål som højere omsætning, flere abonnenter til nyhedsbrev, eller noget helt tredje.

Problem

Den problemstilling jeg har arbejdet med under dette kursus er, hvordan jeg markedsfører mig selv og mine kompetencer, online, hvor målgruppen er potentiel arbejdsgiver eller praktikplads?

Metode, værktøjer og kompetencer

Det første jeg gjorde for at lave min website, var at jeg valgte One.com og en hosting pakker derinde. Herind har jeg både fået en email og adgang til WordPress.

Credit: Markus Winkler - pexels.com

I WordPress har jeg arbejdet med at bygge min hjemmeside op, dog har jeg ikke kodet noget på den. Jeg har arbejdet med hvordan tekst er læsevenligt, hvordan knapper kan linke til på SoMe og til andre sider, og hvordan man bygger en overskuelig hjemmeside op, gennem forskellige blokke og grupper.

Ydermere har jeg arbejdet med forskellige billeder, farver og plugins. Alt sammen for at skabe det bedste resultat, således jeg kan fange min målgruppes opmærksomhed.

Der findes flere forskellige for CMS, content management systems.
  • Coupled CMS
  • Headless CMS
  • Hybrid CMS

Der kan læses mere omkring de tre forskellige CMS herinde – https://www.salesforce.com/dk/blog/2020/11/hvad-er-et-cms-system.html

Jeg har på mit website anvendt CTA, call to action, funktioner for at få potentielle arbejdspladser eller praktiksteder til at skrive til mig, med den hensigt at få tilbudt jobs eller praktikpladser efter min uddannelse.

Man kan anvende SEO, søgemaskineoptimering, for nemmere at fange opmærksomhed hos sin målgruppe, allerede mens de stadig googler.

Jeg har derfor tilføjet “Yoast” som plugin, og derved haft forskellige redskaber til rådighed. Jeg har valgt at have fokus på at få skrevet nøgle-søgeord ind i mine overskrifter, i starten af brødteksterne, og kun at have én H1 på hver side.

Et af de redskaber Yoast har låst op for er Metatekst og SEO-titel, som kan ændres, og derved målrettes Google. Gennem Yoast kan man se forskellige ting, i forhold til længden på sin Metatekst. Det er dog stadig vigtigt selv at være bevidst omkring nogle ting, fx. at få tilføjet nøgleord.

“Google vægter højt, at hjemmesider får brugeren til at klikke videre. Det vil sige, at jo flere der klikker på din metatekst og kommer ind på din side, jo højere oppe i Googles søgeresultater vil din hjemmeside stå.”

https://www.dagens.dk/studie/metatekst

Derfor har jeg tilføjet mere brødtekst til min forside og min kontakt side for at øge mængden og kvaliteten af henvendelser. Ydermere har jeg tilføjet billedetekster til alle mine billeder, både for at hjælpe svagtseende, og for at…

Det er også en mulighed at anvende FAQ, som handler om at overskrifter er skrevet som spørgsmål, og svaret dertil ligger i brødteksten.

Ydermere har jeg tilføjet Google analytics for, på sigt, at kunne se en masse forskellige informationer omkring den trafik der sker på mit website. Det kan fx være hvordan personer har fundet mig, hvad de har været inde og kigge på, hvor i landet de er fra, eller hvilke lande de er fra. Derudover kan jeg se hvor mange jeg har konventeret, til at sende mig en besked i min kontaktformular.

Løsning

Løsningen på min problemstilling er denne hjemmeside jeg har lavet her, og mit dertil hørende portfolio.

Jeg har lagt vægt på at hjemmesiden skal være brugervenlig, indeholde hvem jeg er som person, og hvad jeg har af kompetencer.

Det har derfor været vigtigt for mig at hjemmesiden har været struktureret, rolig og at den har en sammenhængende rød tråd. I og med at jeg endnu ikke er færdig, er den røde tråd ikke gennemgående, som jeg gerne vil have det. 

Denne hjemmeside bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du vores brug af cookies.