Dominer e-handelsverdenen: Sådan skaber du en uimodståelig online shoppingoplevelse!
E-commerce eller E-handel er en betegnelse for al handel, der foregår over nettet. Det kan derfor både anvendes til B2B, B2C eller D2C. Det er derfor ikke kun fysiske produkter, forbrugerne kan klikke hjem fra deres sofa, men også serviceydelser. Det kan være alt fra streamingtjenester til tøj og sko. (https://nordlysmarketing.dk/ordbog/e-commerce/)
Siden coronakrisen ramte Danmark, er E-commerce blevet mere og mere populært blandt både forbruger og erhvervsdrivende. Siden 2019 er omsætningen i e-commerce steget med 27%.(https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2023/september/ny-e-handelsanalyse-omsatningen-i-dansk-e-handel-falder-i-svart-marked/)
E-commerce er også blevet populært, fordi opstarts-kapitalen er meget mindre ved at gøre det online, kontra at åbne en fysisk butik. Dette giver de erhversdrivende mulighed for at forhandle deres produkter og services billigere end de kan i fysiske butikker. Dette er værdifuldt for forbrugerne.
Marketingtragt
Man anvender sin webshop til den sidste del af marketingtraktens action.
Her handler det om at fremvise sine produkter på den mest attraktive måde for sin målgruppe.
Derudover skal det også være brugervenligt for målgruppen at finde det ønskede produkt, klikke det i en kurv og betale. Her er leveringsmetode og leveringstid også en værdifuld faktor for forbrugerne.
Bæredygtighed
Der har de seneste år været en stigning i bevidstheden om miljøet, og dette giver virksomheder grundlag for at implementere CSR. Det kan herunder være genanvendelse af emballage, grøn logistik og brug af vedvarende energi til virksomhedens drift.
Virksomhederne dokumenterer bæredygtighedstiltag i CSR-rapporter, som man som forbruger måske kan finde på virksomhedernes websites.
Populære webshops – markedsandele
- Zalando – 6,1 % markedsandel
- Matas – 2,4 % markedsandel
- H&M – 1,5 % markedsandel
- Boozt – 1,4 % markedsandel
- Shein – 1,4 % markedsandel
- Proshop – 1,2 % markedsandel
- Nemlig.com – 1,1 % markedsandel
- Magasin – 1,0 % markedsandel
- Amazon – 1,0 % markedsandel
- Coop – 0,9 % markedsandel
(Dansk Industris årlige analyse E-commerce Tracker.)
(https://www.computerworld.dk/art/286172/her-er-de-mest-populaere-webshops-i-danmark)
Hvordan kan du bygge en webshop for Bruun Kola ved anvendelse af Shopify?
Formålet med webshoppen er at generer omsætning og øget trafik og dermed skabe højere kendskabsgrad for Bruun Kola
Jeg har arbejdet med disse forskellige ting
Jeg har primært anvendt Shopify til at udvikle min hjemmeside, men jeg har også fået hjælp af ChatGPT, hvor jeg primært har brugt den til at lave de fiktive produktbeskrivelser og generelt teksten på hele webshoppen.
Jeg valgte at gøre brug af ChatGPT, fordi min underviser, Morten Nesen, fortæller, at det især er noget, de anvender meget hos Superego.
Hvad er Shopify?
Shopify er en alt-i-en handelsplatform, der gør det let at starte, vokse og styre din virksomhed.
16% af al e-handel foregår gennem en Shopify-webshop.
Hvad kan Shopify?
- Opret og tilpas din egen webshop.
- Sælg på forskellige kanaler som web, mobil, sociale medier og markedspladser.
- Administrer produkter, lager, betalinger og forsendelse.
Hvorfor vælge Shopify?
Shopify er fuldt cloudbaseret og hostet, så du behøver ikke bekymre dig om softwareopdateringer eller servervedligeholdelse. Du kan få adgang til din virksomhed med internetforbindelse.
Det kræver minimal startkapital.
Produkthåndtering
Under produkthåndtering hører der produktkategori, produkt og produkt variant.
SKU-numre
SKU-nummere er et unikt nummer, som beskriver hvilken vare, størrelse, farve osv., der er tale om. Det gør det både nemmere for plukkerne på lageret at finde den rigtige vare, men det giver også et godt system for virksomheden, idet alle de forskellige varianter har hvert deres nummer.
Jeg har lavet mine numre ud fra et system. Det vigtigste ved systemet er, at andre medarbejdere forstår det, og at nye medarbejdere hurtigt kan gennemskue det. Derfor er der ingen rigtig måde at gøre det på, og ofte er der forskellige måder, virksomheder anvender det på.
- Assisterer med nem identifikation af produkter og deres varianter
- SKU’er tjener som en universel identifikator gennem forsyningskæden.
- Mindsker fejl i opfyldelsen.
- forbedrer kvalitetskontrollen ved at forebygge fejltagelse.
- Hjælper til korrekt afsendelse af produkter.
Fragt
Den ene er standard fragt som koster 49 kr ved køb under 500 kr. Den anden er gratis fragt ved køb over 500 kr.
Betingelser
Jeg har selvfølgelig også tilføjet diverse betingelser på min webshop. Her har jeg anvendt en skabelon fra “Din web partner”, hvor jeg har indtastet fiktive virksomhedsoplysninger og dermed fået betingelserne lavet for mig.
SEO
SEO er mindst ligeså vigtigt på en webshop som på et website. Derfor har jeg haft fokus på at lave gode metabeskrivelser på to produkter og på min landingpage. Det er også relevant, fordi der de seneste år er kommet Google Shopping, som er blevet det nye og det, som fanger kunderne.
Analytics – Shopifys version
Den fungerer lidt som Google Analytics, hvor man kan se live trafik på sin hjemmeside, hvad de besøgende kigger på. Derudover kan man trække forskellige rapporter i form af salgstal på forskellige produkter mm. Der står ikke som sådan noget relevant ved mig, fordi jeg ingen besøgende eller kunder har haft, da webshoppen er fiktiv og derfor heller ingen billeder hertil.
Discount
Mulighed for at lave forskellige former for rabatkuponer. Man kan bruge det til at markedsføre sig selv eller på sin landingpage for at give de personer der kommer hele vejen ned igennem ens website en lille gevinst for det.
APPS
Det jeg har brugt indtil nu har været indbygget i Shopify, derudover kan man tilføje forskellige apps for at få flere ekstra funktioner. Jeg har valgt at tilføje appen Hexton Shipping Bar for at få en header, som viser kunden, hvor langt der er til gratis fragt. Jeg har valgt, at den skal følge med, når der bliver scrollet på min webshop.
Og på den måde er jeg kommet frem til dette:
På baggrund af alt det ovenstående har jeg udviklet denne webshop: https://trine344780.myshopify.com/
Siden er låst med en adgangskode fordi siden er fiktiv og jeg ikke ønsker forvirring for rigtige kunder. Kontakt mig for at modtage adgangskoden – trinebeuchertmadsen@gmail.com
Her min forside hvor man som forbruger bliver taget direkte videre til at kunne købe produkterne.
Her mine kollektioner, med tilhørerne varer under. Alle med SKU nummer.
Udklip fra min landingpage, hvor man helt klart skal besøge den for at få hele “oplevelsen” med.
Hvad
Hvordan
Hvorfor
Kilder
https://www.eshopbox.com/blog/sku-naming
https://www.shopify.com/dk/ofte-stillede-spoergsmaal
https://nordlysmarketing.dk/ordbog/e-commerce/
https://nordlysmarketing.dk/specialer/webshop-markedsfoering/
https://taxology.co/blog/e-commerce-trends-2024/
https://www.one.com/da/online-marketing/marketing-funnel
https://www.computerworld.dk/art/286172/her-er-de-mest-populaere-webshops-i-danmark
https://dinwebpartner.dk/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/